Projekt nowelizacji kodeksu pracy dotyczący stażu pracy

08.07.2025

Szanowni Państwo,

uprzejmie informujemy, że w dniu 24 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i skierowała do Sejmu RP projekt nowelizacji kodeksu pracy dotyczący stażu pracy który mam wejść w życie częściowo z dniem 1 stycznia 2026 r., a częściowo z dniem od 1 lipca 2026 r.

Przewiduje ona wliczanie okresu wykonywania pracy na podstawie umów zlecenia lub świadczenia usług, zawartych z obecnym pracodawcą, zarówno do ogólnego, jak i do tzw. zakładowego stażu pracy. Ponadto przewiduję się, że do stażu pracy będzie wliczany okres prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zmiana ma charakter prospołeczny. Jej celem jest zrównanie praw pracowników, którzy dotąd – mimo wykonywania pracy o porównywalnym charakterze – nie mogli korzystać z takich samych przywilejów, np. dłuższego urlopu czy dodatku stażowego.

Nowa regulacja ma działać wstecz, co oznacza, że staż będzie obliczany także z uwzględnieniem wcześniejszych okresów, sprzed nowelizacji.

Do stażu będzie wliczane:

  • wykonywanie umowy zlecenia lub agencyjnej,
  • okres prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz okres współpracy z osobą prowadzącą taką działalność jeżeli za te okresy były opłacane składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe,
  • udokumentowana praca za granicą –  niezależnie od jej formy,
  • członkostwo w rolniczych spółdzielniach,
  • zawieszenie działalności gospodarczej w celu opieki nad dzieckiem, pod warunkiem opłacenia składek.

Wyjaśniamy przy tym, że zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osoby prowadzące pozarolniczą działalność uważa się m.in.:

  • osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą,
  • wspólników:

– jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

– spółki jawnej,

– spółki komandytowej,

– spółki partnerskiej,

  • osoby wykonujące wolny zawód (np. lekarze, adwokaci),
  • twórców i artystów,
  • akcjonariuszy prostej spółki akcyjnej, którzy wnieśli wkład w postaci świadczenia pracy lub usług,
  • komplementariuszy w spółce komandytowo-akcyjnej,
  • osoby prowadzące szkołę, przedszkole, placówkę oświatową (publiczną lub niepubliczną) lub ich zespół.

Ze względu na specyficzną formę umowy o dzieło na razie nie ma planów, by ona także wliczała się do stażu pracy. Nie będzie liczyć się też działalność nierejestrowana, wolontariat i praktyki studenckie. Liczenie czasu nauki (studia, szkoła policealna) do stażu pracy zostaje bez zmian.

Pracownik będzie mógł potwierdzić swój staż pracy za pomocą:

  • dokumentów ZUS dla okresów, za które składki były płacone,
  • dowodami (umowy, zeznania, świadectwa itp.) – gdy brak składek ZUS

Zmiany mają na celu eliminację nierówności pomiędzy osobami pracującymi wyłącznie na umowach cywilnoprawnych, samozatrudnionymi czy osobami pracującymi „na etacie”, gdyż mają zapewnić:

  • większy wymiar urlopu wypoczynkowego (przeszły staż pracy wpłynie na aktualne uprawnienia do urlopu wypoczynkowego i urlopu wychowawczego).
  • dłuższe okresy wypowiedzenia i wyższe odprawy przy rozwiązaniu umowy.
  • uprawnienia do nagród jubileuszowych czy dodatków stażowych w sektorze publicznym.

Przewidywany jest też okres vacatio legis. Zmiany będą obowiązywać w sektorze publicznym od 1 stycznia 2026 roku i w sektorze prywatnym od 1 lipca 2026 r. Pracodawcy będą zatem mieli czas na wprowadzenie zmian w swoich wewnętrznych regulaminach i zebranie środków na nowe rozwiązania, jeśli okaże się to potrzebne. Stąd pod kontem wpływu wskazanych wyżej zmian na sytuację przedsiębiorstw, Pracodawcy powinni:

  • przeanalizować dokumentację pracowników pod kątem nowych zasad,
  • zaktualizować regulaminy pracy i wynagradzania,
  • zaplanować budżet – np. na dodatki stażowe czy dodatkowy urlop,
  • wdrożyć procedury weryfikacji dokumentów potwierdzających staż (np. zaświadczenia z ZUS, potwierdzenia prowadzenia działalności).

Jeśli wskazany wyżej temat budzi Państwa zainteresowanie, zachęcamy do kontaktu z naszą kancelarią.

Komentarze

0